Category archive

Story Inspirasi

Dari PILOT Kini Bergelar PETANI Moden

Serdang: Siapa sangka seorang pemuda yang pada satu ketika terbang tinggi di langit biru kini mengerjakan tanah dan bergelar usahawan muda sektor pertanian.

Ramana K Naidu, 27, yang pernah menjadi juruterbang berpangkalan di Bangkok, Thailand kini memandu jentera penuai di ladang jagungnya yang berkeluasan hampir 60 hektar di Kuala Muda, Kedah.

Anak muda itu berkata, dia meninggalkan kerjaya sebagai juruterbang pada 2012 berikutan krisis di negara jiran berkenaan dan melibatkan diri dalam sektor pertanian kerana minat.

Namun, perolehan pertama RM14,000 hasil jualan kacang panjang menjadikannya semakin bersemangat dan mendorong anak jati Kedah itu ke India, China dan Taiwan bagi mempelajari teknologi pertanian.

SUNGAI PETANI 25 JULY 2017. (ASM425Q) Pengasas dan juga pengarah syarikat Famox Agrotech Sdn Bhd, Ramana K Naidu,(kiri) menunjukkan jagung bijirin yang sudah dikeringkan menggunakan mesin ‘Famox Grain Corn Mobile Dryer’. STR/NOR FARHANI CHE AD

“Saya mula menggunakan teknologi seperti corn plantercultivator machine dan dron untuk membaja selain mencipta modul sendiri bagi meningkatkan kualiti hasil pertanian saya dan ia membuahkan hasil,” katanya yang merupakan antara peserta Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Kebangsaan (HPPNK) 2017 di Tapak Ekspo Pertanian Malaysia Serdang, di sini.

Menurutnya, modul berkenaan digunakan di beberapa negeri seperti Kelantan, Pahang, Johor dan negeri kelahirannya sendiri.

Ramana antara dipuji Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ketika merasmikan HPPNK2017.

“Saya sangat gembira dan berasa dihargai ketika Perdana Menteri memuji saya.

“Saya rasa perlu lakukan lebih banyak lagi supaya terus jadi sumber inspirasi kepada golongan belia,” katanya yang kini mengusahakan projek jagung bijirin.

Ramana yang juga perunding Lembaga Pertubuhan Peladang berkata, projek perintis tanaman jagung bijirinnya memberi pulangan memuaskan memandangkan bahan itu yang digunakan sebagai makanan ayam mendapat permintaan tinggi dan buat masa ini kerajaan membelanjakan kira-kira RM3.1 bilion untuk mengimport empat juta tan jagung bijirin setiap tahun.

Katanya, usaha Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani untuk memperluas tanaman jagung bijirin sebagai makanan haiwan ternakan dalam usaha mengurangkan kebergantungan pada import membuka peluang besar kepada usahawan tani tempatan.

SUNGAI PETANI 14 NOVEMBER 2016. (AGRO METRO) Ramana K.Naidu menunjukkan jagung bijirin yang ditanam di ladang miliknya di Kampung Satu Batu, Kuala Muda. NSTP/AMRAN HAMID

Beliau juga menyeru generasi muda agar tidak silu untuk menceburi bidang pertanian kerana sektor itu mampu menjana pendapatan yang tinggi.

Bertemakan ‘Makanan Kita, Masa Depan Kita’, HPPNK berlangsung selama empat hari sehingga hari ini, menampilkan 600 gerai pameran dan jualan selain himpunan pelbagai program dalam bidang pertanian dan agromakanan. – BERNAMA/ Harian Metro

3 Bulan Turun 32 Kg, Lelaki Ini Buktikan Mampu Kacak Macam Mark Adam!

Viral apabila seorang lelaki, Muhammad Azizul Rahim Kamarudin, 25 tahun berkongsi tip untuk menguruskan badan apabila dia berjaya menurunkan berat badan daripada 96 kg kepada 60 kg.
 
Lelaki ini yang mengamalkan diet atkins selamat tiga bulan terkejut apabila wajahnya turut berubah selepas mengamalkan diet berkenaan sehingga orang sekelilingnya sudah tidak mengenali dirinya lagi.  Bahkan ada juga rakan-rakannya yang menyamakan wajahnya dengan penyanyi dan pelawak Mark Adam dan pemain bola sepak Malaysia, Safee Sali.
 

“Bila ramai kata macam tu saya fikir kenapa tak cuba buat posting perbandingan di Facebook, sajalah suka-suka dan tak sangka rakan di Facebook pun kata saya ada iras-iras Mark Adam, terutama bahagian mata.

“Ada juga yang kata muka saya ada sikit macam Safee Sali, saya pun apa lagi perasanlah sekejap…tapi saya anggap itu semua sebagai gurauan saja,”

Azizul memberitahu bahawa diet atkins dan pengambilan air dalam kuantiti yang banyak merupakan antara faktor kejayaan dirinya menguruskan badan.Satu entri Facebooknya tular apabila dia meletakkan ‘tong air’ di sisi katilnya sambil menasihatkan individu yang ingin diet supaya meminum minimum 2.5 liter air sehari. 

“Perkara pertama saya buat ketika nekad untuk diet adalah berbekam untuk buang toksin dan kekotoran dalam badan, kemudian saya amalkan minum air lemon.

“Selepas tiga bulan, hasilnya kulit muka saya lebih cerah, tak berminyak dan jerawat pun hilang. Kalau berpeluh pun muka hanya lembab tapi tak berminyak,”

Dia mula berdiet pada bulan Mei, sebulan sebelum puasa dan hasil yang dipratikkannya dilihat pada bulan ini.

“Saya minta untuk tak jumpa kekasih saya selama dua bulan. Baru-baru ini bila kami jumpa semula, dia terus keluar dari kereta kerana ingat tersalah masuk kereta lelaki lain, siap minta maaf dengan saya kerana ‘salah orang’.

“Pelanggan nasi lemak pun ingatkan mereka tersalah singgah gerai selepas sebulan saya cuti berniaga pada bulan puasa,”

Menurut Azizul, dia hanya mengambil makanan hariannya berdasarkan teknik masakan rebus dan panggang sahaja. Azizul sempat menasihati mana-mana individu yang mengalami masalah berat badan berlebihan supaya berazam untuk kurus dan perlu rajin melakukan kajian,percubaan menu supaya serasi dengan badan.

Sumber  FB Muhammad Azizul dan mStar Online

Recent search terms:

  • menteri kabinet malaysia 2017
  • menteri malaysia 2017
  • senarai menteri kabinet 2017
  • biodata elvina mohamad
  • list menteri kabinet malaysia
  • semak kiriman poslaju
  • senarai kementerian dan jabatan dalam kabinet malaysia 2017
  • badan 60 kg lelaki
  • ceo malaysia kacak

Sahut cabaran, perempuan jadi penghantar barang poslaju

Bukan hanya untuk lelaki pekerjaan ini, tapi juga ada untuk perempuan. Sudah 2 dekad dulu, orang sudah sibuk bercakap mengenai peluang kerjaya sebagai posnita. Ketika itu Pos Malaysia menjadi sebutan berikutan lahirnya posnita pertama pada 3 Jun 1998. Bagaimanapun, sehingga ke hari ini bilangan posnita masih boleh dikira dengan jari.

Menyebut nama posnita saja pun kedengaran begitu janggal berbanding selalu kita panggil iaitu posmen. Realitinya orang ramai tetap menganggap kerja menghantar surat dan serahan bungkusan lebih sinonim dengan posmen.

Mengakui berdepan pandangan serupa, Nurul Ain Azri, 29, berkata, dia langsung tidak berkecil hati, malah berbangga menceburi bidang kerjaya itu sejak empat tahun lalu. Ibu kepada dua anak ini bukan saja seronok bergelar posnita, tetapi berpuas hati dapat mempermudahkan urusan ramai orang.

Sebelum bergelar posnita, Nurul Ain berkata, dia bekerja sebagai kerani di syarikat pembekal barangan telco. Walaupun selesa dalam ruang pejabat, wanita ini nekad mencuba nasib di PosLaju Malaysia.

Bermotosikal Untuk Pergi Membuat Serahan Barang

“Kebetulan ada iklan jawatan kosong, jadi saya cuba menghantar resume. Ketika dipanggil temu duga, saya diberitahu posnita bukanlah kerani, tetapi perlu keluar membuat serahan setiap hari. “Saya tidak terkejut langsung kerana memang sukakan kerja luar yang lasak. Jadi, apabila sampai di rumah, saya berkongsi cerita dengan suami, Mohamad Saiful Mohd Radzi (34). Antara pertanyaan yang keluar dari mulut suami, ‘boleh ke buat?’. Dia bertanya sambil ketawa!

“Bersungguh-sungguh saya katakan kepadanya boleh dan saya suka. Saya mahu mengambil setiap yang sukar itu sebagai cabaran dan pastikan mereka yakin dengan kerjaya ini,” katanya.

Mungkin sudah tersurat rezeki buatnya, Nurul Ain dipanggil melapor diri selepas dua minggu temu duga bagi jawatan posnita secara kontrak selama tiga bulan. Sepanjang tempoh itu, wanita ini memberikan perkhidmatan terbaik. Nama lorong, jalan, tempat serahan dan pejabat mula melekat dalam kepala satu per satu.

“Memandangkan saya sudah biasa menunggang motosikal sekitar Ipoh, jadi soal mengenal alamat dan tempat serahan bukan lagi masalah besar. Tamat tempoh kontrak, saya kembali menganggur.

“Alhamdulillah, ternyata rezeki Allah SWT tidak pernah salah alamat. Selepas dua bulan, saya akhirnya ditawarkan jawatan tetap sebagai posnita PosLaju. Itupun saya terpaksa bermula lewat kerana dijangkiti cacar air,” katanya. Full Story Baca Harian Metro

Sumber Asal : HarianMetro Foto Editor : Malaysiaviralstory

Recent search terms:

  • tak puas hati poslaju

Semoga Allah SWT murahkan rezeki Bro ni..

“ORANG susah pun masih mahu bersedekah, kenapa tidak saya (bersedekah juga),” kata Mohd Khairul Azman Mustaqim, 31, yang dalam menyediakan barangan secara percuma di hadapan kedai sejuk beku miliknya di Kampung Batu Nunggul, Rembau, Negeri Sembilan.

Barang keperluan harian seperti beras, susu, gula, minyak, tepung, sardin dalam tin dan juga lampin pakai buang itu diletakkan di rak secara terbuka untuk kegunaan golongan susah serta yang memerlukan.

Mohd Khairul berkata, idea terbabit tercetus selepas dia menyaksikan individu yang kurang berkemampuan bersedekah beberapa minggu lalu.

Menurutnya, perbuatan murni individiu terbabit berjaya’menjentik’ hatinya untuk lebih kerap bersedekah, sekali gus membantu golongan tidak berkemampuan.

“Untuk bersedekah secara konsisten, saya perlu wujud kaedah dan platform yang lebih sistematik supaya setiap golongan dapat menerimanya sumbangan peribadi ini. Di situlah idea untuk menyediakan barangan percuma tercetus.

“Malah ia lebih memudahkan kerana semua barang keperluan diletakkan di hadapan kedai sejuk beku yang saya usahakan sendiri sejak tahun lalu,” katanya.

Menurutnya, barangan yang diletakkan di luar kedainya itu tidak terhad kepada hanya fakir miskin, malah sesiapa yang memerlukan bantuan boleh mengambil barang terbabit.

“Susah kalau kita nak tafsirkan individu itu fakir miskin atau tidak. Kadang-kadang orang yang hidup senang pun ada waktu susah mereka, jadi jika mereka betul memerlukan bantuan silalah ambil.

“Alhamdulillah sepanjang dua minggu ini tiada individu yang mengambil barang secara melulu. Kebanyakan mereka cuma mengambil barang yang perlu saja,” katanya ketika dihubungi di Kuala Lumpur, hari ini.

Mohd Khairul berkata, dia turut merancang untuk menyediakan susu bayi dan kanak-kanak bagi membantu keluarga ataupun ibu tunggal di sekitar Rembau.

“Saya harap apa yang saya lakukan ini dapat memberi inspirasi kepada orang ramai untuk membantu golongan susah. Tidak terniat langsung untuk saya mencari nama ataupun menggunakan isu sedekah ini sebagai teknik pemasaran.

“Jika orang susah boleh bersedekah kenapa kita tidak,” katanya.

Admin: bersedekahlah, anda takkan miskin hanya sekadar bersedekah…

Sumber: HarianMetro/KharulAzman/Malaysiaviralstory

Akibat sakit hati, Pemuda ini tukar kereta jadi motosikal


“RAMAI yang kata mustahil, tetapi yang mustahil itulah yang kita nak buat,” itu kata Abdul Rasid Ismail, 47, jurukimpal yang menjalankan projek motosikal monster dengan hanya menggunakan enjin Nissan RB20 dari kereta Volvo 240.

Abdul Rasid yang mesra dengan panggilan Acid Welding yang berasal dari Batu Pahat, Johor itu mula popular apabila gambar dan video projek motosikal RB20 yang dimuat naik menerusi Facebook miliknya menjadi tular di laman sosial sejak Ahad lalu.

Katanya, cetusan idea mencipta motosikal kostum itu muncul apabila dia menarik balik keputusan untuk menjual kereta Volvo miliknya selepas berhadapan dengan pelbagai ragam daripada beberapa pembeli.

“Saya jadi sakit hati dengan kerenah mereka dan membuat keputusan untuk tidak menjualnya sebaliknya menjadikan ia sebuah motosikal.

“Ramai yang berpendapat ia sukar untuk ‘dibentuk’ menjadi motor, tambahan pula beroda dua, tetapi yang sukar itulah saya mahu buat supaya boleh menjadi inspirasi kepada orang lain,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

“Kos yang digunakan tidak sampai RM1,000 kerana barang semua sudah ada dan kami buat sendiri, cuma idea untuk membikinnya itu yang ‘mahal’.

“Saya sudah biasa dengan enjin RB20, itu sebab saya tiada masalah untuk menciptanya menjadi motosikal buatan sendiri untuk dipamerkan pada Art of Speed (AOS) 2017 hujung bulan ini di Serdang, Selangor.

“Ramai yang memberi kritikan meskipun sudah berjaya menghidupkan enjinnya, namun saya abaikan semua itu kerana kenderaan itu masih belum siap sepenuhnya,” katanya yang juga seorang ‘drifter’ ketika usia muda.

Menurut Abdul Rasid, kali ini adalah penyertaannya yang ketiga dalam AOS dan sehingga kini sudah mengubahsuai lebih sepuluh motosikal kostum sejak empat tahun lalu.

Dia yang mempunyai kemahiran mekanikal sejak 29 tahun lalu berkata, lebih berminat untuk merekacipta berbanding mengubah suai kelajuan motosikal kerana tidak mahu kepakarannya disalah guna oleh pihak yang tidak sepatutnya.

“Keluarga saya tidak menghalang hobi saya malah jiran serta orang kampung menyokong aktiviti yang saya lakukan.

“Kemahiran saya juga diturunkan kepada anak sulung yang mempunyai lulusan Sijil Juruteknik Motosikal,” kata bapa kepada empat anak itu.

Video serta gambar beliau tular di facebook sejak ahad lalu. -HMetro.Com.My/Malaysiaviralstory.my/Acid Welding

Aku dilahirkan dengan kulit tak berapa nak cerah.

Apa yang aku bakal tulis ni adalah based on pengalaman hidup sendiri.
AMARAN: POST NI MEMANG PANJANG. KALAU RAJIN, BACA.

Dilahirkan dengan kulit tak berapa nak cerah, aku selalu teruji dengan omokan dari kawan kawan semenjak dari sekolah rendah/menengah. Orang panggil Cococrunch lah, Mendung la apa la. Hampa yang kaki ejek tu, ingat lagi la kot kan? How’s life? Dapat bini/laki putih dak? Hihi (Geram sampai sekarang weh sebenarnya. Berdendam pun ada. Astaghfirullah.) Ha, kau nampak tak effect ejekkan ni. Salah satu ni yang ni lah. Kau mengata kau memang tak ingat. Yang dimengata mungkin memaafkan, tapi sampai kesudah dia tak lupa.

Sesetengah orang akan cakap, biasa la tuu. Orang usik. Kan? Tapi kalau usikkan tu dah menjadi keterlaluan, hari hari kena ejek, memang boleh menimbulkan tekanan. Aku pernah weh doa dalam solat waktu tingkatan 1 ke 2 ntah mintak Allah cerahkan sikit kulit aku ni sebab malu weh. Orang sana sini mengejek kulit aku ni gelap.

Bila orang mengejek macam macam sampai tahap memalukan, keyakinan diri tu terus down. Aku rasa aku tak cantik, tak comel, hitam melegam. Sudahlah memang tak brapa nak cerah, aktif pulak persatuan sana sini. Kulit aku sampai macam tak da warna tau. Hahah.

Pernah dulu waktu sekolah menengah, kena sisih dengan senior sebab kulit gelap. Ceritanya aku ni peramah. Konon baik la nak tegur senior asrama dekat kantin sekolah. Kau tau senior tu cakap apa kat aku masa kat kantin? “Malunya kalau orang tengok aku cakap dengan hang ni” Sambil buat muka tersenyum sinis. Gila, rasa tertampar time tu. Nama senior tu sampai sekarang aku ingat tau. And dia friend dengan facebook aku ni. Baca la post ni kak. Saya harap anak akak tak kulit gelap lah memandangkan akak pun tak putih mana. Hihi.

Oh, tambah waktu sekolah dulu kan kawan kawan ada la boyfriend boyfriend ni. Aku ni jangan kan boyfriend, peminat pun tak da. Sebab apa? Sebab aku gelap. Hahah. Tapi Alhamdulillah, dengan kulit gelap ni la kot Allah pelihara. Yelah, tak da orang nak, aku pun tak da la macam macam sangat zaman sekolah dulu. Yang ni aku bersyukur sungguh. Hikmah disebalik ujian. Huhu. Ish, banyak lagi la sebebarnya kenangan hitam kalau nak dikongsi, cuma tak larat den nak menaip.

Omokan pasal kulit gelap ni dah jadi benda yang terlampau common dalam masyarakat. Ramai, atau senang aku cakap, hampir kesemua orang especially orang melayu anggap orang kulit tak putih atau cerah ni tak cantik. Kesian aku dan orang senasib. Hidup dalam mentaliti ni dari dulu.

Benda ni bagi masyarakat macam benda biasa. Tapi bagi golongan kami yang kulit gelap, hari hari kena usik, kena mengata sampai rasa diri tak cantik tak comel ni, kau rasa? Serius. Sampai kadang kadang boleh bawak sampai rasa tersisih. Ada geng tak mau kawan dengan orang kulit gelap kononnya sebab tak cantik. Rosak la reputasi group. Kan?

Jadi apa golongan orang yang kulit gelap macam aku ni akan buat bila stress? Kami akan cuba macam macam cara untuk diterima oleh golongan golongan “cantik” ni. Salah satu caranya adalah consume supplement pemutih, guna krim pencerah semata mata nak diterima oleh orang sekeliling supaya orang macam kami tak da lagi dengar usikkan yang kononnya biasa bagi telinga masyarakat. The struggle is real guys. Benda ni sangat mengguris hati dan memberi tekanan kepada kami.

Mungkin orang akan cakap, apa la hampa ni. Hati tisu. Yelah, sebab hampa tak kena. Selalu yang nak stress ni orang perempuan lah. Sebab keyakinan diri dah hilang akibat mentaliti masyarakat tu sendiri. Yang lelaki tak pa. Lagi gelap, orang cakap macho mcm KJ tall dark handsome. Ye dok? Lagi kesian, cuba hampa tengok babies. Masyarakat kita ni kalau baby putih melepak, konfem dipuji comel. Cuba kalau tak brapa nak gebu. Orang sindir sindir, cakap tak comel. Tak payah nak nafi la. Ini realiti. Sampai ada tahap ibu mengandung sanggup makan/minum soya hari hari sebab nak anak kulit putih. Last last anak kena eczema/kulit sensitif. Tak ke sadis? Terlampau obses nak anak putih, sampai anak jadi mangsa.

Nasihat aku, hentikanlah diskriminasi dan tohmahan kepada golongan golongan orang yang kulit gelap macam aku ni. Kami ni manusia biasa. We deserve to be treated equally. Nak juga rasa dihargai, dan dipandang sama cantik sama seperti orang berkulit gebu gebas. Aku tak hadap pun orang puji melangit. Aku cuma mintak tolong hentikan mentaliti macam ni which is bakal memusnahkan diri golongan macam kami ni.

Aku untung, sebab tersedar awal. Tak obses dah dengan nak jadi putih. Sebab aku dah sedar takkan ada orang yang hargai diri kita melainkan kita sendiri. Bak kata slogan Loreal, “kerana dirimu begitu berharga”. Hahah. Tapi ada lagi yang masih obses nak putih sebab tekanan, stress. Terutamanya adik adik yang masih sekolah. Zaman sekolah la zaman paling tekanan aku rasa. Zaman aku sekolah dulu, tak da lagi supplement supplement macam ni. Tapi zaman sekarang, bersepah. Tunggu pilih je.

Hanya kerana usikkan, ejekkan, momokkan dari kawan sebaya, takkan kita sanggup tengok golongan ni sakit suatu hari nanti sebab obses nak jadi putih. Kepada parents please educate anak anak agar embrace setiap perbezaan termasuk beza warna kulit. Jangan ada lagi didikan yang mencorak kepada mentaliti yang aku sebutkan di atas. Berubahlah. Kepada masyarakat termasuk orang sekeliling, bergurau tu biar kena pada tempatnya. Jangan ringan sangat mulut tu “bergurau” sampai menyakitkan orang lain. Kau pikir gurau kau lawak sangat? Jangan suatu hari nanti Allah pulak uji kau dan kau tertanya sebab apa. Ingat, doa orang yang terinaya ni mudah termakbul. Mungkin ujian yang kita hadapi sekarang akibat dari mulut dan bicara kita yang tak terjaga. Who knows?

Kredit: Nur Farhan

Dulu jual pen sambil dukung anak di jalanan kini memiliki 3 buah kedai


BEIRUT, LEBANON – Abdul Halim al-Attar, 33, pelarian dan juga seorang bapa perlu menyara kehidupan keluarganya dengan menjual pen di jalanan di Beirut.

Abdul Halim sebelum ini pernah bekerja di kilang coklat apabila dia ditempatkan di Kem Pelarian Palestin. Meskipun dia berasal dari Syria, Abdul Halim adalah orang Palestin dan dia tidak memiliki kerakyatan Syria.

Gambar Abdul Halim menjual pen sambil mendukung anaknya di jalan raya, pernah viral di media sosial tahun 2015. Gambar yang dirakam oleh seorang wartawan online dari Norway, Gissur Simonarson, membuatkan netizen di seluruh dunia berasa simpati dengan nasib lelaki itu.

Gissur juga turut membuat akaun Twitter untuk Abdul Halim dan melalui akaun Twitter itu, satu kempen mengumpul dana telah dilancarkan. Selepas hampir tiga bulan berlalu, kempen itu telah berjaya mengumpul dana 40 kali ganda dari jumlah asal yang diperlukan untuk membantu Abdul Halim.

Dengan dana terkumpul sebanyak $191,000 (RM821,300.00) itu, Abdul Halim mampu membuka kedai bakeri, kedai kebab dan restoran. Kakitangan kedainya terdiri daripada 16 pelarian warga Syria.

“Bukan sahaja hidup saya berubah, malah kehidupan anak saya dan lima pelarian Syria yang saya bantu juga turut berubah,” katanya.

Abdul Halim kemudian berpindah ke sebuah rumah pangsapuri yang lebih besar dan selesa di selatan Beirut. Anak perempuannya, Reem, 4, sangat memuja bapanya. Anak lelakinya, Abdullah, 9, telah kembali bersekolah selepas tiga tahun meninggalkan persekolahan.

Abdul Halim sangat bersyukur dengan pendapatannya yang stabil dengan menjual roti dan kebab yang segar.

“Saya perlu melabur duit itu, jika tidak ia akan hilang begitu sahaja. Ramai yang menyapa saya dengan lebih baik bila berada di luar. Malah mereka lebih menghormati saya,” katanya.

Dia Terima Saya Seadanya Bila Saya Tiada Kerja Tetap & Tiada Harta Suatu Ketika Dahulu

You deserve it, sayang. Walaupun belum lagi mendapat kereta impian awak, tetapi kita selangkah lagi menghampirinya.

Di usia isteri 18 tahun, saya 22 tahun, dia menerima saya sebagai suaminya yang tiada apa-apa. Dia bijak dan pandai berdikari. Walaupun hidupnya senang dari kecil, anak orang berada, namun dia sedikit pun tidak malu berganding dengan aku.

Dah berdiri, tetapi sanggup duduk balik. Kemudian beri semangat untuk aku berdiri. Terima aku yang tiada kerja tetap, tiada harta, hanya ada sebiji motosikal, kereta kancil yang ada pun adalah milik ayah punya. Bila saya jatuh, dihina, ditipu, dia akan kata, “stay strong sayang, our day will come.”.

Dari awal perkahwinan, dia tidak pernah mengeluh nak baju, kasut, beg baru. Kalau saya nak belikan pun, dia akan kata “Takpelah, takde yang berkenan.”. Senang cerita dia tak akan nak beli baru. Selagi kasut itu tak rabak, beg tak rosak, baju tak lusuh. Akhirnya perangai dia masih begitu sehingga ke hari ini walaupun sekarang saya dah lebih dari mampu. Terbawa-bawa agaknya.
Sudah sembilan tahun berkenalan, dah dekat empat tahun perkahwinan. Hadiah ini mungkin tidak seberapa jika hendak dibandingkan dengan jasamu wahai isteri. Memang tidak semestinya beri hadiah untuk menghargai isteri. Namun saya tetap usaha untuk menjadi ayah dan suami yang baik dalam setiap sudut.

Dia yang banyak memberi semangat dan mendorong saya. Dalam waktu yang singkat, kami berusaha sedaya upaya sebab kejayaan dan duit tak datang bergolek.

Waktu itu saya perlu menanggung isteri dan perlu membantu ibu bapa, adik beradik yang lain. Dari sale cukup-cukup makan, sekarang alhamdulillah. Dari buat berdua suami istrei, sekarang dah ada leibh 600 ahli gudang Hero ejen seluruh Malaysia.

Tak kisahlah orang nak kata apa, yang penting saya bagi pada isteri, bukan pada orang lain pun. Sekurang-kurangnya kami berusaha dengan hasil sendiri. Mula-mula kahwin dulu, simpanan tak banyak sebab masing-masing muda. Jadi sikit-sikit kami kumpul duit modal berniaga. Tiada nak meminta duit dari orang tua. Ada orang sebelum kahwin, dapatkan kerja yang bagus, kumpul duit dulu, beli rumah dulu supaya kahwin nanti selesa sikit.

Post saya ini untuk dijadikan sebagai aspirasi kepada suami yang seperti saya, yang tiada apa-apa pada mulanya. Yang penting, jangan ada isteri tak redha dan tak ikhlas di depan mahupun di dalam hati. Nanti rezeki suami semakin sempit.

Contoh yang paling mudah, suami tak dapat belikan tudung baru, isteri jangan buat muka. Suami lupa singgah belikan sesuatu, isteri jangan diam sepanjang perjalanan dalam kereta.

Tahun pertama dan kedua perkahwinan memang akan terasa sangat berat dan susah. InshaAllah akan ada jalan, sama-sama cuba berusaha untuk tingkatkan diri. Kalau dapat suami yang pemalas, isteri tolong nasihat dan tunjuk contoh. Rezeki dan ujian setiap orang adalah berbeza. Saling ikhlaskan hati, tolak ansur dan beri semangat.

Sumber: Meor Azlan

5 Design Pelamin Simple Ini Buat Anda Rambang Mata

Musim kahwin sekarang tak kira cuti sekolah ataupun tak, boleh dikatakan hampir setiap minggu pasti ada jemputan kahwin dari saudara mara, atau kawan terdekat Persoalannya sekarang, bila giliran kita pula nak kahwin? Takpe, jodoh belum sampai lagi. relax haha.

Tapi bagi yang tengah rancang nak kahwin tu pasti tengah pikir tentang pelamin dan dekorasi perkahwinan korang nanti.

Kali ni kami ingin kongsikan beberapa dekorasi design pelamin yang mungkin korang boleh buat sempena hari bahagia nanti. Simple tak serabut dan cantik ini mungkin boleh disenaraikan dalam list pelamin pilihan korang nanti

Bertemakan Serba Putih + Simple Look


Konsep Tumbuhan Hijau Yang Tak Terlalu Padat Dan Cantik

Tampak Seperti Eksklusif Dengan Sentuhan Gold

Konsep Bunga-Bunga Nampak Banyak Tapi Tak Serabut



Recent search terms:

  • pelamin simple
  • pelamin 2017
  • pelamin simple 2017
  • pelamin simple dan cantik

Inilah Janji Perempuan Melayu


Kuan Chee Heng, nama yang sudah tidak asing lagi di kalangan netizen. Beliau cukup dikenali dengan sikapnya yang gemar membantu golongan yang tidak berkemampuan berbanding sesetengah masyarakat yang hanya pandai ‘bercakap’ sahaja.

Meskipun berbeza agama budaya dan bangsa, beliau sanggup menghulurkan bantuan kepada orang Melayu, India dan lain-lain. Pernah sekali beliau menarik perhatian netizen bilamana dirinya belanja sebuah keluarga yang susah di bulan ramadhan yang lalu.

Baru-baru ini, Kuan Chee Heng, memuat naik perkongsiannya mengenai seorang wanita yang meminta bantuan kewangan darinya untuk memulakan perniagaan kecil-kecilan.

“Ketika saya melawat Puan Mareeya yang mempunyai anak, beliau meminta wang pendahuluan untuk berniaga nasi lemak bagi membela lapan orang anaknya. Saya berikan RM400 dan hari ini beliau terus mula berniaga di PUJ 3, depan supermarket Super Save.

“Dia hari ini sempat belanja saya makan nasi lemak. Well done. Rezeki halal dan saya sungguh gembira beliau dapat memberi makan kepada lapan orang anaknya.

“Syabas, janji perempuan Melayu ini untuk berniaga ditepati,” katanya.

Status yang dimuat di laman Facebook Kuan itu mendapat 8,563 perkongsian di Facebook dan 57K likes.

Ekoran itu, Facebook beliau tidak henti-henti menerima pujian dari netizen yang bangga dengan kebaikannya itu.- Kuan Chee Heng

‘Saya kurus sebab semangat diet nak kahwin’ – Nak kurus dalam 21 hari? Follow tips lelaki ini

Lain orang lain cara, jangan ikut kalau badan tiada daya ketahanan yang tinggi. Saya bukan pakar fitness, tetapi ia berkesan pada saya. Bila badan dah naik, saya akan diet sekejap. Dan bila badan dah slim, saya makan macam-macam semula. Ambil yang baik, yang buruk buang jauh-jauh.

NO CARBO, NO SUGAR, NO FRUIT

Tempoh pembasmian lemak asal dalam badan selama 14 hari. Tanpa karbo, tanpa gula dan tanpa buah. Tenaga dari lemak asal dalam badan akan digunakan untuk memproses protein yang kita makan 14 hari pertama.

Untuk menu selama 14 hari:

Sarapan pagi – tiga biji telur setiap pagi
Makan tengah hari – Ayam goreng, grill, bakar 1/4 (beli je)
Makan malam (sebelum 7 petang) – Sup sayur hijau, ayam atau daging

Makanlah berkilo-kilo protein setiap hari. Lagi banyak kilo turun sebab lemak-lemak asal dalam badan bekerja sekuatnya untuk membakar protein yang kita makan.

Ingat, disiplin mesti kuat. Seriously saya tak ambil karbo, gula dan buah selama 14 hari. Sayur yang dalam kategori buah pun saya elakkan. Tak tipu. Seafood pun tak makan. Air kosong sahaja 3 liter sehari.
Selepas 14 hari pembasmian lemak dalam badan, hari ke-15 bolehlah makan karbo. Tetapi makan karbo 1/4 dari kebiasaan saja. Kalau selalunya 4 senduk nasi, jadikanlah satu senduk saja. Lebihkan lauk. Yang penting jangan skip makan. Ramai anggap/tahu saya kurus sebab sakit. Sebenarnya saya buat atkins. Dulu saya kena marah sebab diet, kurus sangat. Semua keluarga, rakan sekerja tak suka saya kurus. Nenek pun marah.
Jadi saya bagi alasan kurus kerana sakit, jadi orang tak marah, kasihan adalah. Kebetulan masa itu saya sakit kaki, masuk wad. Semua percaya itu faktor saya kurus. Sorry kawan-kawan, saya memang sakit tetapi saya kurus sebab semangat diet nak kahwin.- Razak Rahim | Malaysiaviralstory

Go to Top

Send this to friend