Category archive

Story Parenting

Ketahuilah, Sukarnya Untuk Siti Hamil

“SEPANJANG  11 tahun… kami bukannya tak berusaha!” Demikian luahan Datuk Seri Khalid Mohamad Jiwa berkongsi gembira anugerah bermakna apabila isterinya Datuk Siti Nurhaliza Tarudin hamil empat bulan.

Khalid berkata, bukan mudah untuk isterinya itu hamil kerana pelbagai usaha dilakukan mereka selama ini sejak disatukan sebagai suami-isteri 11 tahun lalu iaitu pada 21 Ogos 2006.

“Orang kata, kami ni banyak duit, kenapa tak usaha… kenapa tak buat sesuatu tapi orang tak tahu.

“Selepas dua tahun perkahwinan lagi kami dah usaha macam-macam dah. Tak kan itu semua kita nak beritahu,” ujar Khalid ketika ditemui pada sidang media di rumahnya, di Bukit Antarabangsa, Ampang malam Jumaat.

Dalam sidang media yang turut disiarkan secara langsung menerusi Facebook pelbagai media itu, Siti Nurhaliza, 38, mengumumkan dia kini hamil empat bulan, mengiakan spekulasi bertiup sebelum ini mengenai kehamilannya itu.

Berita gembira Siti itu mendapat beribu-ribu ucapan tahniah daripada seluruh rakyat Malaysia apabila ia dikongsi di media-media sosial sebaik sahaja ia diumumkan.

Siti yang pernah mengalami keguguran pada hujung 2015 ketika usia kandungan dua bulan kelihatan amat ceria dan berseri wajah, sinar ibu mengandung.

Kehamilan Siti ini berjaya selepas melakukan rawatan kesuburan di sebuah pusat perubatan swasta.

Dalam pada itu Khalid atau lebih mesra disapa Datuk K, 58, berkata, semasa trimester pertama kehamilan, Siti banyak berehat dan ‘berkurung’ di dalam rumah.

Proses kehamilan akibat rawatan berkenaan memerlukan dia banyak berehat dan menjaga kesihatan agar masalah keguguran seperti sebelum ini tidak berlaku.

Malah, Siti terpaksa diangkat setiap kali mahu naik atau turun dari tingkat atas rumah mereka.

“Nak turun bawah pun saya angkat Siti. Bila dia berjalan pun susah… terbongkok-bongkok… terpaksa berjalan perlahan-lahan.

“Sampai macam itu sekali. Alhamdulillah… bila kandungan empat bulan, barulah dia boleh bergerak dengan sempurna,” katanya.

Dalam pada itu ditanya mengenai spekulasi mengatakan kegagalan Siti hamil selama ini mungkin kesan kemalangan motosikal yang dialami beliau di New Zealand pada 2012, Datuk K berkata, perkara itu tiada kaitan degan kehamilan Siti.

Ujarnya, kejadian itu mencederakan anggota badan dan tidak memberi kesan kepada spermanya.

Malah ujar Datuk K lagi, ujian pada spermanya selepas kemalangan itu juga menunjukkan ia menjadi lebih aktif disebabkan faktor pengambilan makanan berkhasiat yang diamalkan.

Tambahnya selepas sihat akibat kemalangan, beliau banyak melakukan senaman termasuklah berbasikal dan juga menjaga pengambilan makanan.

Siti Mahu Berehat

Sementara itu Siti pula berkata, pada kehamilan ini dia mahu berehat sepenuhnya di rumah dan menolak segala aktiviti berkaitan seni.

Malah dalam tempoh ini juga, dia sekadar keluar tengok wayang beberapa kali sahaja bersama suami dan itu pun pada waktu malam.

“Pada kehamilan ketika usia 38 tahun ini, doktor minta Siti banyak berehat dan kalau nak travel mana-mana pun Siti tak nak.

“Sebab itulah Siti buat sidang media ini supaya sesiapa yang ingin mengundang Siti, mereka akan faham,” katanya.

Tambah Siti, dalam tempoh rawatan, dia bergerak dalam rumah menggunakan kerusi roda untuk menjaga kandungannya.

Siti juga seperti wanita mengandung lain yang turut mengalami alahan dan dia berasa mabuk setiap kali ke dapur.

Ketika ditanya jantina anak, Siti hanya tersenyum namun Datuk K semasa ucapan secara tidak sengaja berharap bayi dalam kandungan isterinya itu menjadi muslimah yang baik, menggambarkan kandungan berkenaan ialah bayi perempuan.

Jika benar tekaan itu, bakal puteri ini akan menjadi penyeri dalam keluarga Siti dan Datuk K kerana menerusi perkahwinan terdahulu, Datuk K mempunyai empat orang anak, kesemuanya lelaki.

Kredit : Mstar Online

CTDK Bersama Media

5 Perkara Jangan Buat Ketika Bergaduh Dengan Pasangan.

Kredit foto: puzzlephotocinema

Ketika sedang rasa marah dan geram ketika bergaduh itu, ingat! Jangan buat 5 perkara ini pada pasangan anda.

Tengking-Menengking Terhadap Pasangan
1. Tengking. Tengking-menengking ini tiada gunanya. Masa tengking itu, anda mahu pasangan anda faham apa yang anda cuba sampaikan. Tapi sebenarnya bila anda menengking itu, anda dahlah buat pasangan anda takut lepas itu mahu beliau terima poin anda pula. Teknik itu, secara teorinya tidak akan mengeluarkan output yang dikehendaki. Jadi, buang masa saja. Kalau anda tengking sebab mahu lepaskan geram sahaja, itu lagi tidak bagus. Bila tengking ini, anda akan mencederakan emosi pasangan. Nanti bila dah berbaik pun, kadang kala akan terngiang-ngiang. Kesian. Sebab marah dua minit, dua bulan teringat-ingat. Ada juga yang menengking sesama sendiri untuk menjadi dominan dalam pertengkaran. Hmm… tak payahlah. Tiada trofi pun. Buang jauh-jauh ego anda.

Hentak-Menghentak Terhadap Pasangan
2. Hentak-hentak. Tujuan hentak-menghentak barang ini adalah untuk menunjukkan rasa kurang senang yang terbuku di jiwa. Macam protes secara terangan, cuma tak bawa sepanduk sahaja. Tapi cara ini bukan boleh menyelesaikan masalah pun. Cara ini lebih kepada provokasi. Berdesing juga kan telinga bila orang hentak-menghentak. Lepas itu, daripada dah nak ‘cool’ dah, terus jadi marah balik. Jadi, janganlah hentak-menghentak. Kalau ada yang anda rasa kurang senang, bincang dengan pasangan. Kalau masih tengah geram sangat itu, tunggu sekejap.

Cakap Ikut Sesedap Mulut Terhadap Pasangan
3. Cakap ikut sedap mulut. Kalau dulu anda mungkin selalu dengar, ‘Kata ketika diamuk amarah adalah kata paling benar.’ Ini bukannya betul sangat. Anda sendiri pernah marah kan? Kadang kala masa marah ini bukannya kita cakap benda yang kita betul-betul rasa sangat. Kita sengaja cakap perkara yang boleh sakitkan hati pasangan. Kalau bergaduh, masa itulah cakap: ‘Nak clash!’, ‘Haah. I tak sayang you dah.’ dan sebagainya. Padahal, semua orang tahu anda sayang benar pada pasangan. Kadang kala ada juga yang suka cakap apa saja yang tidak berasas pun, asalkan dia menang. Tak cool lah macam ini. Pasangan anda ini pun bijak juga. Selalunya orang yang jatuh dalam kategori ini akan menyesal selepas beberapa ketika. Tapi, kalau sekali sekala bolehlah tahan, kalau dah selalu, kasihan pasangan anda. Hati terguris lambat nak baik tau.

Jangan Cari Ketenangan Bersama Orang Lain
4. Cari ketenangan dekat orang lain. Ada yang bagi alasan bahawa pasangan mereka tidak memahami mereka, jadi mereka kena tanya pendapat orang lain dan sebagainya. Ada yang jantina sama, ada yang jantina berlainan. Tak payah nak mengada. Jika anda ada masalah dengan pasangan, selesaikan sesama sendiri. Kalau cari orang lain, itu bukan selesaikan masalah. Itu mencari masalah. Kalau betul-betul perlukan pendapat ketiga, bawa pasangan bersama atau rujuk kaunselor bertauliah.

Pukul Pasangan
5. Pukul. Keganasan domestik ini bukan sahaja berlaku terhadap wanita. Perkara ini berlaku pada kaum Adam juga. Jadi, kalau marah-marah itu, tidak kiralah anda isteri atau suami, jangan sesekali naikkan tangan

Imuda Dapat Anak Lagi (Gambar)

PELAKON dan pelawak Imuda, 57, menimang cahaya mata keempat apabila isterinya, Zabarina Ali selamat melahirkan anak perempuan mereka di Hospital Adventist Pulau Pinang pada jam 8.08 malam tadi.

Bayi seberat 2.8 kilogram itu dilahirkan secara normal dan lebih istimewa cucu perempuan sulung keluarga isterinya.

“Alhamdulillah pada usia begini saya masih berpeluang menimang zuriat. Ini rezeki daripada Allah SWT.

“Mungkin ada yang bertanya dan mempertikaikan usia saya. Bagi saya, tidak salah dapat anak lagi pada usia ini apatah lagi isteri saya masih 30-an,” katanya.

Jelas Imuda lagi, tidak hanya dia malah bapa mentua juga antara insan paling gembira kerana impian untuk memiliki cucu perempuan selepas dikurniakan enam cucu lelaki dimakbulkan Ilahi.

Tambah pelakon yang popular dengan sitkom Pi Mai Pi Mai Tang Tu itu, kelahiran puteri keempat berkenaan sekaligus mengakhiri penantian kelahiran bayi perempuan dalam keluarga isterinya.

“Keluarga isteri saya sudah menunggu terlalu lama untuk kelahiran bayi perempuan. Apabila anak kami ini lahir, ia bukan sahaja memberi kegembiraan kepada kami tetapi kepada seluruh ahli keluarga juga.

“Saya anggap ia adalah rezeki yang telah diberikan Allah meskipun anak ini lahir pada usia saya 57 tahun,” katanya.

Terdahulu, menerusi perkahwinan pertama, Imuda dikurniakan sepasang anak, Raihana, 22, dan Mohd. Raizal, 16. Perkahwinan bersama Zabarina pula, mereka dikurniakan cahaya mata lelaki bernama Rayyan yang kini berusia tujuh tahun

Sumber : Harian Metro/Kosmo

Recent search terms:

  • kisah viral 16 ogos 2017

Perempuan memang banyak helahnya, Korang yg ada wife…hargailah mereka

Semasa perjalanan dari Kelantan ke Seremban
Selesai COD iPhone di Bangi
Aku duduk di seat driver untuk teruskan perjalanan ke Seremban.
Tiba2 rasa seat basah
🤓 yunk….basah apa ni?
😇 Pampers Sumayyah bocor….dah penuh dah…
🤓 laaa yeke…aduhhh tukar teruslah…nanti gatal2 pulak. Seremban jauh lagi nii (padahal lagi 20 minit)
.
Sambil cari petronas…aku rasa gatal2 punggung. Mungkin sebab air kencing Sumayyah dah meresap ke seluar aku 😪
.
Singgah di Petronas. Selesai mandikan Sumayyah. Baju Sumayyah wife aku dah sediakan atas seat aku, seat yg basah kena kencing baby ni tadi
🤓 yunk kan baju bersih tuu. Kotor la letak atas seat kena kencing…
😇 hehe takpe. Bukan air kencing la bang
🤓 habis tuu air apa?
😇 air mineral. Tadi masa abg hantar iphone. Ayg suap Sumayyah bubur. Masa suap air mineral tertumpah atas seat.
🤓 laaaa apsal tadi kata kencing???
😇 saje nak abg mandikan dia.
*tiba2 rasa gatal2 aku hilang lepas taw tu mineral water jer
.
Aku pon pakaikan Sumayyah baju sepantas kilat. (Sambil sumayyah gelakkan aku sebab tertipu)
.
Otw nak ke Seremban….
😇 bang peninglaa abg bawak laju…
🤓 pulak….
😇 tapi kalau jalan ke Cameron x pening. Esok lusa kita pergi cameron ya nak hilangkan pening ni..
KALI NI AKU TAKKAN TERTIPU
🤓 Ayg mengandung ya?
😇 haihh tak lah…
🤓 tu pening2 tuu
😇 mana ada…pening abg drive laju jer
🤓 ooooo kalau mengandung abg nak bawak pergi Cameron mkn strawberry
😇 alaaa….xpelah bang. Esok kita pergi beli strawberry kat mydin seremban 2 jela

.
Pengajaran
Perempuan ni banyak helahnya
Nak makan dia tanya kita lapar x
Nak berjalan dia tanya kita ada urusan x
Nak bantuan dia bagi helah pening, loya, sakit perut, sakit pinggang.
Dan helah paling banyak dijalankan semasa 15hb….entahlaaa kenapa.
Korang yg ada wife…hargailah mereka
Mereka ni unik sangat
Bukan mcm kita lelaki straight to the point
Dah 4.20am aku masih tak boleh tido lepas perjalanan yg jauh mengenangkan segala helah bini aku sepanjang perjalanan.
Esok sape jumpa kat Mydin S2 kat bahagian strawberry. Hai hai lah ya..
Salam…..😇🤓

Kredit : Syahmi Roslan

‘Saya nak awak bersedia, saya mungkin takkan kembali lagi’ – Ibu meninggal selepas lahirkan anak kembar


BRAZIL – Seorang wanita dimana otaknya tidak lagi berfungsi atau disebut (brain dead) disimpan untuk hidup selama 123 hari kerana beliau sedang hamil, sebelum doktor sempat menyambut kelahiran bayi kembarnya yang sihat secara pembedahan.

Frankielen da Silva Zampoli Padilha, 21 dari Campo Largo, meninggal dunia semasa hamil sembilan minggu selepas mengalami strok secara tiba-tiba dan maut.

Melihat jantung embrio di dalam rahimnya masih bernafas, para doktor memberikan usaha yang terbaik bagi memastikan si ibu terus hidup.

Suaminya, Muriel Padilha, 24, berkata, “Saya dalam perjalanan pulang dari kerja Oktober lalu apabila Frankielen menelefon dan merayu agar saya segera pulang ke rumah.

“Dia kata kepalanya sangat sakit. Saya nasihatkan dia makan ubat tetapi dia menjelaskan bahawa dia mengalami kesakitan yang amat teruk di belakang lehernya sehingga membuatkan dia rasa mahu pengsan,” katanya.

Apabila tiba di rumah, Muriel mendapati isterinya menangis, menggigil dan muntah, lalu segera membawanya pergi ke hospital.

“Semasa dalam perjalanan ke hospital, dia berkata, ‘saya nak awak bersedia untuk menerima ini kerana saya akan tinggal di situ dan tidak akan kembali lagi.’.sebelum dia pengsan dan itulah kata-kata terakhir yang dia ucapkan serta kali terakhir saya melihat dia masih bernyawa,” kata Muriel.

Setelah didiagnosis, Frankielen mengalami pendarahan dalam otak yang agak teruk. Selepas tiga hari menjalani ujian dan imbasan, doktor mengisytiharkan otak Frankielen sudah tidak lagi berfungsi dan Muriel dimaklumkan bayi kembarnya dalam kandungan isterinya mungkin tidak dapat bertahan.

Doktor memaklumkan yang mereka akan memberi tempoh selama tiga hari untuk kandungannya kerana mereka telah menjalani CT scan terhadap isteri saya beberapa kali, mengubatinya dengan ubat-ubatan yang kuat serta memberinya antibiotik.

“Sebaik saja jantung dalam kandungannya sudah tidak lagi berdenyut, mereka akan matikan alat sokongan dan saya boleh kebumikan isteri,” katanya.

Kami buat ultrasound pada embrio dan menyangka kandungan Frankielen sudah tidak bernyawa. Tetapi alangkah terkejutnya kami apabila mendapati mereka masih hidup. Organ-organ Frankielen semuanya juga masih baik dan berfungsi seolah-olah dia masih bersama kami.

“Kami buat keputusan untuk menjaga dan memastikan dia terus hidup untuk menyelamatkan bayi kembarnya sehingga cukup masanya kelak. Dan setiap hari kami akan memantau perkembangan mereka,” kata Doktor Dalton Rivabem, Ketua ICU Neurologi di hospital berkenaan.

Para doktor, jururawat dan ramai lagi pegawai perubatan merancang rutin untuk bernyanyi, bercakap dan membelai perut si ibu.

Ahli Terapi Muzik, Erika Checan, berkata, “Kami menemui lagu kanak-kanak dan memainkannya untuk bayi kembar di rahim Frankielen. Malah kami juga membuat lagu secara eksklusif untuk mereka.

“Kami juga menghiasi kawasan sekitar katil Frankielen. Ianya penuh dengan kasih sayang dan galakan untuk bayi dan keluarga mereka untuk berjaya,” katanya.

Doktor juga menghubungi doktor di hospital yang lain di Portugal, yang mempunyai beberapa kes yang sama sebelum ini di mana janin dibesarkan selama 107 sebelum dilahirkan.

“Ada kes lain tetapi kes kami adalah yang paling lama dengan 123 hari, empat bulan dan kami bermula dengan embrio si ibu yang berusia dua bulan. Salah satu kebimbangan utama kami adalah untuk menjaga fungsi organ berterusan dan memastikan bayi dalam kandungannya terus berkembang dan berkembang, sehingga bayi kembar itu selamat dilahirkan,” kata Doktor Rivabem.
<style=”text-align: center;”>“Kejayaan kes ini adalah hasil kerjasama dari pasukan yang hebat,” katanya lagi.
Bayi kembar, Ana Vitoria dan Asaph dilahirkan dengan berat masing-masing 3 kg dan 2.9 kg. Kedua-duanya dimasukkan ke inkubator selama tiga bulan dan kini dijaga oleh Angela Silva, ibu kepada Frankielen Padilha, selain dari turut menjaga anak perempuan pasangan itu yang berusia dua tahun.

Muriel dan ibu mertuanya, Silva

“Saya sangat bangga dengan anak saya. Meskipun sukar menerima hakikat kehilangannya tetapi dia adalah pejuang sehingga nafas terakhirnya, melindungi anak-anaknya yang cantik dan memberi mereka kehidupan sehingga saat dia pergi buat selama-lamanya,” kata Silva.

“Frankielen banyak menampakkan dirinya pada saya dalam pelbagai bentuk terutamanya ketika saya berputus asa dan menangis agar Tuhan kembalikan dia kepada saya. Satu malam, dia duduk di atas katil saya dan berkata,

“Sayang, saya tak boleh kembali kepada awak lagi. Saya kini berada di tempat yang indah dan perlu kekal di sini. Awak ada tanggungjawab yang besar untuk digalas dan awak perlu jaga anak-anak kita. Awak perlu tabah dan teruskan kehidupan awak…”

“Frankielen orang yang baik dan penyayang. Saya percaya Tuhan pilih dia untuk ini agar keajaiban dapat berlaku,” katanya
Video penuh story tentang wanita tersebut

Wanita ini baru dapat anak di usia 60 tahun, Tapi ditinggalkan suami sebabkan tak tahan dengan tangisan bayi

SERBIA – Seorang wanita ditinggalkan suaminya selepas 20 tahun cuba mengandung, apabila dia akhirnya disahkan mengandung pada usia 60 tahun, lapor Daily Mail.

Lelaki berkenaan mengubah fikirannya apabila mendengar suara tangisan bayinya di wad bersalin dan memberitahu isterinya bahawa dia terlalu tua untuk berdepan dengan situasi kelahiran baru itu.

Serif Nokic, 68, mengambil keputusan untuk meninggalkan isterinya pada hari pertama bayi mereka tiba di Novi Pazar, daerah Raska, barat Serbia.

Serif memaklumkan kepada isterinya, Atifa Ljajic, tangisan bayi perempuan mereka yang baru lahir itu akan menyebabkan dia terjaga sepanajng malam.

Apabila ditanya tentang tindakannya meninggalkan Atifa yang baru mendapat anak sulungnya itu, Serif berkata, “Dia dah dapat apa yang dia mahu. Sekarang dia gembira,” katanya.

Kata Serif lagi, jika dia tinggal bersama dengan bayinya itu akan menyebabkan kesihatannya terjejas.

Atifa juga mempunyai masalah kesihatan, termasuk tekanan darah tinggi, namun dia menegaskan dia sudah bersedia untuk membesarkan Alina seorang diri.

“Pokoknya, saya seorang lelaki yang sakit. Saya berusia 68 tahun, pesakit diabetes dan mempunyai hati yang lemah. Jadi bukan mudah untuk tidur sepanjang malam dan mendengar suara tangisan bayi.

Atifa sebelum ini ditahan di wad hospital selama tiga bulan kerana dianggap sebagai kehamilan berisiko tinggi berikutan usianya. Namun, Atifa selamat melahirkan bayinya, Alina.

Serif mendakwa dia bersetuju dengan idea untuk mendapatkan anak itu, walaupun pada mulanya dia menentang kehamilan tersebut. Tetapi ketika Atifa mendukung Alina buat kali pertama di tangannya, Serif memutuskan untuk meninggalkan keluarga barunya.

Alina juga tidak akan mempunyai nama terakhir kenada Serif enggan mendaftarkannya sebagai anak perempuannya.

Atifa yang bekerja di kilang tekstil berkata, dia akan menyara bayinya bersendirian walaupun dia hanya mempunyai sedikit wang.

Atifa merupakan sepupu kepada Rasim Ljajic, Menteri Perdagangan dan Timbalan Perdana Menteri Serbia, namun berkata dia tidak mempunyai saudara mara yang dapat membantunya.

“Walau apa pun terjadi, sama ada Serif kekal atau pergi, saya tetap akan membesarkan Alina dengan cara yang terbaik yang saya mampu agar dia menjadi manusia yang berguna. Saya akan hidup untuk membesarkan dia.

“Saya tahu ini bukan perkara mudah tetapi saya percaya ada insan yang baik akan membantu saya nanti.

Atifa yang bakal menyambut ulangtahun kelahirannya yang ke-60, hampir saja berputus asa untuk mempunyai zuriat sendiri, sebelum dimaklumkan oleh doktor bahawa dia bakal menimang cahaya matanya sendiri selepas menjalani rawatan kesuburan.

Impian Atifa untuk mempunyai zuriatnya sendiri akhirnya berjaya apabila dia selamat melahirkan bayi perempuannya.

“Saya tahu ianya agak berisiko pada usia tua saya ini. Tetapi impian mempunyai anak sendiri ini adalah harapan yang saya mahukan dalam hidup saya.

“Saya tidak takut dengan hidup saya sama sekali, Tuhan berikan semangat dan keberanian. Saya tak pernah rasa lebih baik dari ini,” katanya.

Pregnant Kenapa Tak Puasa?

Terima kasih pada admin jika artikel ini sudi di kongsikan.

Aku baru tau aku 5 minggu pregnant lepas aku p klinik. Trimester pertama. Dapat tahu pon, beberapa hari sebelum puasa. Disebabkan alahan yang teruk, aku tak dpt nak puasa. Smpai ke 22 Ramadhan ni, adalah dlm 5 hari je aku puasa.

Terpaksa Tinggal Puasa Sebab Alahan, Bukan Saja-Saja

Alahan mcm mana? Aku muntah, dari subuh sampai lepas isyak. Of course bukan non-stop. Cumanya, sejam sekali aku akan ke toilet untuk muntah. Tak campur dgn asyik nak buang air kecil. Sampailah aku dehydrated & kena marah dengan doctor. Dia larang aku puasa sbb aku constantly muntah, dgn kencing sokmo lagi.

Yg aku nak cerita ni, sbb ada seorang wanita yang aku tak tau kenapa mcm tak puas hati aku tak puasa. Tak payah nak pertikaikan kakak ko sarat mengandung 7 bulan & boleh puasa. Aku harap ko tau, 1st trimester adalah waktu crucial utk pregnancy. 80% of miscarriages happen in 1st trimester. Aku juga pernah gugur before ni. So I don’t want to jeopardize this pregnancy.

Ko tak payah nak perli2 aku tak puasa. Ko tak payah nak berdebat, kononnya aku salah guna rukhsah yang diberikan pd golongan mengandung. Ko tak payah nak bagi jelingan tajam bila ko Nampak aku makan biskut 2 keping. Sebab, aku tak pernah maki ko pon bilamana ko sentiasa ada kat surau utk tidur (bukan waktu nak solat pon) atau mengumpat.

Aku harap, satu hari nanti ko akan alami alahan seteruk dgn aku pada bulan Ramadhan, baru ko paham apa yg aku rasa. Ko tak tau betapa stressnya aku. Paling byk aku boleh makan hanyalah suku pinggan nasi, & aku akan muntahkan semua tu balik. Sampai keluar asid perut. Disebabkan takde makanan yang masuk, aku sgt lemah & rasa nak baring je 24 jam sehari.

Macam Mana Dia Nampak Aku Tak Puasa?

Mcm mana dia tau aku tak puasa? Aku sorok2 makan biskut/kek kecik2 harga 80sen tu kat bucu surau, bukan aku makan kat chicken rice shop pon. Dan, aku juga takde makan berat. Sebab? Aku tak larat nak sediakan bekal sendiri, kalau mkn berat pon, mmg akan confirm keluar balik – hanum

Kredit : iiumc confess

Seburuk-Buruk Perangai Gangster Mak Dulu, Rupanya Bersebab

Assalammuailaikum admin dan pembaca. Ini kisah mak aku vs mak long aku.

Mak aku, ciri-ciri dia agak gangster sikit. Mak long aku pula, lembut seakan Elly Mazlin. Sekarang, aku nak ceritakan bagaimana aku membesar dan apa aku rasa dan teringat di saat aku dah besar.

Aku dengan sepupu aku dua-dua anak jantan pertama. Tapi aku selalu cemburu pada dia. Mana kan tidak, kaki dia terluka jatuh masa berlari main polis-polis, laju mak dia bawa pergi klinik. Aku pula, mak dari dapur je bercakap. Pandangnya tidak.

“Along, pergi mandi. Letak ubat luka atas meja itu. Padan muka. Sedap? Esok jangan lupa lari lagi sampai jatuh.”

Sejak dari kecil lagi, macam itulah peelnya. Lagi aku cemburu kalau kawan sekolah datang ke rumah. Mak long layan kawan anak dia dengan baik dan siap jamu apa yang ada. Tak dihalau pun. Tetapi mak aku, dia ada juga jamu kawan aku tapi bila jam dah dekat jam 7, dengan laju dia berkata,

“Tak reti lagi nak balik ke?”

Aku rasa segan dah nak bawa kawan ke rumah sejak peristiwa itu. Baik aku lepak dengan kawan di rumah mak long. Sebelah rumah kami saja pun.

Sampailah usia dewasa, aku dengan sepupu dapat masuk kolej. Tapi masa sampai saja, kami buat perjanjian, tak ikut campur hal peribadi. Aku okay saja, stail aku biasa, pakai apa yang ada. Tapi aku peramah. Berbeza dengan dia yang tampan, kemas dan pemalu.
Masuk saja kolej, aku dah ramai kawan. Dia? Aku tak pasti. Dah berjanji (tak campur hal peribadi, kan?). Orentasi masa itu, aku penat tapi happy. Kenangan masuk kolej kononnya. Berbeza dengan dia yang mengalami tekanan sehingga mak long datang kolej untuk melihat keadaan anaknya. Katanya menjadi mangsa buli, lalu dia pindah kolej. Manakala aku tetap enjoy dengan kehidupan pelajar kolej.

Habis study, masing-masing dah ada kerja. Aku kerja kerajaan sebab mak aku nak aku kerja dalam sektor kerajaan. Selamat katanya. Sepupu aku pula, kerja swasta. Katanya gaji dia lebih besar dari kerajaan. Tetapi bila aku balik cuti, mak cerita yang sepupu aku itu paling tama tahan kerja dua tiga tahun, mesti berhenti. Aku tak komen apa-apa.

Sampai masa, aku kahwin dulu, baru dia. Mak layan menantu tak macam layan aku dengan adik beradik dulu. Katanya, menantu special. Datang dah besar, lahirkan zuriat kena hargai. Berbeza dengan sepupu aku pula, kerana sayangkan anak, dia macam kawal menantu. Itu tak boleh, sana tak boleh. Tapi lembutlah dia tegur. Sepupu pula jenis anak mak, ikut sajalah sampai tahap isteri dia lari tuntut fasakh.

Lama aku berfikir, seburuk-buruk perangai gangster mak aku dulu, rupanya bersebab. Dia nak anak dia tabah mengharungi kehidupan. Kental hati bila berhadapan dengan cabaran. Sekarang, aku sebagai seorang suami aku pula ikut perangai bapa aku. Bila isteri membebel marah anak, aku tengok televisyen, jangan masuk campur. Itu cara dia asuh anak selagi tak mendera.

Mak pula suka sakat anak aku bila kena marah. Dia tunjuk thumbs up pada cucu dia selepas kena rotan di punggung dengan isteri aku. Kadang-kadang aku ikut juga bagi thumbs up pada anak. Dia meraung menangis, kami tengok saja. Mak kata, jangan pujuk, nanti dia tak tahu salah dia.

Ibu bapa sekalian, mendidik anak ini kadang-kadang kena ikut petua ibu bapa kita. Kita jadi manusia berguna sebab mereka.

Dari Kisah Rumah Tangga | Malaysiaviralstory

Recent search terms:

  • seburuk buruk kawan

Bagi Isteri ‘me-time’ Sekali-Sekala. Bukannya Kau Rugi Apa-Apa

This guy greeted me and introduced himself as my “big fan” when i was hanging out with sister at Aeon Shah Alam. Tapi lepas beberapa minit berbual, end up saya pulak yang terkagum dan ter-convert jadi big fan beliau.

He was there to spend some alone time with his son at a bookstore, while letting his wife rest and have her me-time at home.

Saya masa dengar tu, macam “Mamat ni dari planet mana ni?” So one of a kind! Bertambah terkesima bila dia kata,

“My wife tu suri rumah. Siang malam buat kerja rumah dan layan anak. So bila saya ada masa lapang, saya akan pastikan isteri dapat rehat dan buat apa saja aktiviti yang dia suka tanpa gangguan saya dan anak.

“Saya tak rugi apa pun. Dapat bonding one-on-one dengan anak.”

MasyaAllah.. syurgalah untuk awak. Bayangkan kalau semua suami atas muka bumi ini thoughtful dan helpful macam ini? Mesti kadar wanita meroyan dan stress akan menurun dan kadar keretakan rumahtangga juga pasti menurun serta kadar keguguran rambut suami jugak pasti berkurangan. Happy wife, happy life. Kan?

Plus, bila para suami rendahkan ego dan spend some alone time dengan anak-anak macam ini, ia bukan sahaja memberi kebaikan kepada isteri untuk berehat dan ber”me-time”. Tetapi juga memberi high-impact kepada perkembangan anak-anak.

Menurut kajian, ada lima perkara yang anak-anak akan dapat bila mereka sentiasa dapat rutin one-on-one session dengan si bapa, tanpa kehadiran si ibu iaitu:

  • Mempunyai IQ yang lebih tinggi. Anak-anak yang dapat penglibatan secara langsung daripada bapa dalam setiap fasa perkembangannnya, akan lebih berdayasaing dan bijak.
  • Mempunyai self-esteem dan nilai diri yang lebih tinggi.
  • Kurang terlibat atau terpengaruh dengan masalah sosial dan mempunyai kawalan emosi yang lebih baik.
  • Mempunyai perkembangan saraf, deria, dan fizikal yang baik.
  • Lebih faham tentang the teory of life dan lebih bijak dalam membuat keputusan.

Dan ini pula tiga perkara yang si bapa akan dapat bila sentiasa bonding time dengan anak-anak:

  • Bapa yang luangkan sekurang-kurangnya 20 minit setiap hari bersama anak-anak akan lebih gembira dan lebih produktif di tempat kerja.
  • Mempunyai good sense of coordination and orientation, sama ada di tempat kerja atau di rumah. Diri dan hidup anda akan lebih terurus!
  • You will be better at expressing love and emotions. Macam yang kita tahu, majority kaum lelaki, kurang mengekspresi perasaan sebelum mempunyai anak. Tapi lepas ada anak dan kerap luangkan masa bersama anak, kaum bapa akan lebih bijak dalam mengekspresi kasih sayang dan ada good sense of empathy. Tengok anak orang lain pun boleh teringat anak sendiri. Kan?

Haa. Jadi tak rugi pun sebenarnya untuk para bapa rendahkan ego dan allocate sedikit masa senggang untuk bersama anak-anak. Lagi menguntungkan ada lah.

And to the man in this photo (sorry lupa nama), thank you for being you and being a good example to all of us. Please know that, your family are the luckiest human beings on earth to have you as their leader. Semoga keluarga anda terus menerus mendapat kasih sayang Allah. Dan thank you juga sebab sudi tegur hari itu. Penat pakai spec supaya tak nampak macam Adlil Rajiah (sebab takut orang tegur masa tengah buat benda tak senonoh seperti korek hidung). Selepas ini kena pakai spec yang ada misai itu, bahaha! But hey! Tetiba kita nampak macam adik-beradik berkacamata di situ.

Have a nice weekend, everyone. Kepada suami yang kena tag di bahagian komen itu nanti, take this as a challenge! by: Adlil Rajiah | Malaysiaviralstory

Wanita Ini Terangkan Kalau Menetap Rumah Mertua Selepas Kahwin Umpama Hulur Tengkuk Untuk Dipenggal

Masa BF ajak kahwin then cakap nak tinggal dulu di rumah parents sementara nak kumpul duit menyewa itu, yang setuju dah kenapa?

Sedangkan bukan tak tahu Islam sangatlah menegaskan bila sudah berkahwin, berpisahlah bumbung daripada keluarga. Korang rasa kenapa?

Wanita-wanita, kalau BF ajak duduk rumah parents mereka selepas kahwin. sama macam korang hulur tengkuk korang untuk dipenggal. Faham tak?

Mula-mula okey, lama-lama keruh. Patutlah sebelum jadi keruh itulah bawa diri cepat keluar dari rumah itu.

Selepas berkawan dengan BF aku, setahun kemudian dia ajak kahwin. Perkara pertama yang aku tanya adalah nak duduk di mana selepas berkahwin?

Aku tak ada nak bersweet-sweet plan anak berapa orang, nama anak apa, yada-yada-yada. Dok cerita-cerita berangan buat apa? Face the reality.

Untuk membina keluar baru, perkara asas tentunya sebuah rumah untuk tinggal dan bina bersama. Bukan nak suruh mata duitan kena beli rumah dulu ke apa, menyewa dulu pun okey.

Tak kisahlah tidur bertilam toto atau makan nasi dengan kicap sekalipun.

Nak bina keluarga, keluar dari rumah family. Aku sangat bertegas dalam hal ini sebab adik beradik aku ramai. Aku pun berkongsi bilik dengan adik perempuan.

Mak aku memang bertegas kalau anak-anak dah kahwin, sila pindah keluar untuk adik-adik yang lain dapat bilik sendiri.

Aku faham maksud mak. bukan dia nak menghalau tetapi dia nak kita suami isteri ini ada tanggungjawab. Jadi, dua bulan sebelum majlis kahwin, suami aku dah bayar deposit rumah sewa siap-siap.

Pindahkan sikit-sikit barang aku dari rumah keluarga, cuma tinggalkan sikit-sikit saja pakaian yang nak dipakai.

Ada juga masa beraya di rumah bakal mentua. Bapa dia cakap dengan aku, tak payah membazir menyewa, duduk saja di rumah dia sebab ada banyak bilik kosong, kononnyalah.

Memanglah banyak bilik kosng sebab abang dan kakak dia sudah berkahwin dan tinggal di negeri yang berbeza. Dua lagi adik dia di asrama. Yang tinggal di rumah itu cuma adik perempuan dan seorang adik lelaki.

Aku senyum saja tetapi dengan suami aku cakap terus terang yang aku tak nak. Sebab apa? Nanti bila time cuti sekolah ke, dah sah-sahlah rumah itu penuh dengan yang dah kahwin itu pun balik jenguk mak dia. Habis kau rasa kau boleh selesa ke?

Terus terang kalau kena menetap rumah mentua selepas kahwin, baik tak payah kahwin dulu! Baik duduk rumah mak bapak aku saja, lagi selesa. Tolong jangan jadikan gaji kecil sebagai alasan untuk melepaskan tanggungjawab dalam menyediakan tempat tinggal untuk isteri.

Suami aku pun, gaji pokok hanya tiga angka masa nak kahwin. Maka selepas bertunang, kami tak selalu keluar. Tiga bulan sekali baru jumpa. Dia pulun overtime (OT) banyak-banyak sebab tahu nak ambil anak orang. Pandai-pandailah dia cari jalan. Aku pun tak demand rumah itu mesti tersedia semua.

Awal kahwin mesin basuh pun tak ada. Menyentallah aku basuh pakaian menggunakan tangan. Tapi tak apa, asalkan bukan serumah dengan mentua.

Jangan salah faham ye, bukan aku tak suka dengan ibu mentua. Aku rapat dengan mereka dan ipar-ipar semua dan sebab nak menjaga hubungan rapat itulah aku tak nak duduk sebumbung.

Lagipun cara kita dibesarkan memang tidak sama. Dah kalau kau membesar seperti angsa yang cantik serba serbi bersih sempurna, kemudian kau masuk dalam keluarga yang macam ayam jenis berak merata, nak tak nak kau kenalah jadi ayam sama!

Kalau setakat hidup berdua pun tak mampu nak sediakan rumah, nanti anak dah tiga pun belum tentu ada rumah. Maka malam-malam dok berhimpitlah kau lima beranak dalam bilik sama.

Di situlah baju kau, baju anak-anak kau, tak rimas ke? Kalau rumah mentua sebesar rumah Yusof Haslam okeylah, tingkat rumah lagi banyak dari jumlah anak.

Ini tidak, dah tahu jumlah bilik pun tak sebanyak jumlah anak-anak yang ada, kau pula ada hati nak menyempit lagi dalam rumah itu? Itu bukan kata susah senang sama tetapi cari penyakit.

Maaflah wanita semua sebab aku sangat menyampah baca kisah menantu yang hidup derita di rumah mentua. Sebab bagi aku, kau yang pilih jalan itu pada awalnya, jadi kenapa nak mengeluh?

Tuk apa disalahkan keluarga mentua sebab yang salah adalah awak dan suami awak yang bimbang untuk bina keluarga dalam rumah yang mana awak sendiri boleh jadi surinya.

Konon duduk rumah family sementara tetapi sampai bila? Tunggu apa? Tunggu hujan emas dari langit ke? Last-last kau mereput di rumah itu meratapi nasib sedangkan kau yang menempah maut.

Aku ada kawan yang nasibnya begitu Orang jauh pantai timur, BF orang Selangor. Puas aku nasihat tetapi nak kahwin juga, kemudian tinggal dengan mentua.

Sekarang? Dah lima tahun mereka berkahwin, kurus kering dibuatnya. Hidup makan hati, makan tengah hari jangan cakaplah. Hari-hari bawa bekal.

Kadang-kadang nasi kosong dengan telur goreng saja. Kadang-kadang sayur kubis semata-mata. Dari raut wajah pun boleh tahulah yang dia tidak gembira sebab zaman anak dara menyewa dengan kawan-kawan lagi gembira aku tengok.

Paling aku kasihan kita ni ada mak. Kadang-kadang mak teringin nak berjalan menjenguk menantu dan cucu. Jadi bila mak dia datang sini, bukannya datang rumah anak tetapi ke rumah besan. Tak ke kasihan?

Sekian confession berserta nasihat daripada akak yang sudah 11 tahun berumahtangga. Alhamdulillah bahagia dan sudah berjaya membeli rumah sendiri. – IIUMC | Malaysiaviralstory

Recent search terms:

  • satu bumbung dgn mertua
Go to Top

Send this to friend